Nyheder

30.11.2013

Danish Music Awards

Jazz

DMA Jazz fandt sted 24. november på Avenue T. Følgende var nominerede i de forskellige kategorier – vinderne er markeret med en asterix.

 

Årets Danske Vokaljazzudgivelse:

ARC: Archiepelago, Gateway.

Bird Alert: Bring Forth Your Flowers and Machinery, Barefoot Records.

Caroline Henderson: Lonely House, Copenhagen Records.

*Søren Ulrik Thomsen & Det Glemte Kvarter: Rystet Spejl, Gyldendal Lyd.

Elena Setien: Twelve Sisters, ILK.

 

Årets Danske Jazzkomponist - i samarbejde med DJBFA:

*Jacob Anderskov: Granular Alchemy, ILK.

Jakob Bro: Bro / Knak,  Loveland Records.

Maria Faust: Jazz Catastrophe, Barefoot Records.

August Rosenbaum: Heights, Hiatus.

Jesper Zeuthen: Zeuthen Plus, Barefoot Records.

 

Årets Nye Danske Jazznavn

Alex Jønsson 3: The Lost Moose, Gateway.

*Aske Drasbæk Group: Old Ghost, Gateway.

Busk: Nur Eins, ILK.

Søren Gemmer: At First, ILK.

Travelling Tribes: Everything Seems to Change, ILK.

 

Årets Danske Særudgivelse

*Bro / Knak: Bro / Knak, Loveland Records.

Grammofunch: Largo at Last, Gateway.

Steen Rasmussen Quinteto feat. Leo Minax: Lo Mejor de Cada Casa, Calibrated.

Jacob Anderskov: Strings, Percussion & Piano, ILK.

Elena Setien: Twelve Sisters, ILK.

 

Årets Danske Jazzudgivelse

Bro / Knak: Bro / Knak, Loveland Records.

Carsten Dahl: Dreamchild, Storyville.

*EMIL de Waal + GUSTAF Ljunggren & SØREN Kjærgaard feat. ELITH ”Nulle” NYKJÆR, EDW.

Nikolaj Hess: Trio, Gateway.

Kasper Tranberg / Nils Davidsen: Zone Bleu, ILK.

 

Årets DMA-jury bestod af Bjarke Svendsen (booker og daglig leder på Jazzhouse), Charlotte Halberg (musiker), Henning Bolte (musikjournalist i Holland), Mikkel Rønnov (radiovært på P8 Jazz) samt Niels Overgaard (anmelder og jazzblogger på jazznyt.com).

Der har været lidt røre i andedammen. Nogle finder udvalget af nominerede tendentiøst med overvægt af avantgardejazz – hvis overhovedet jazz. ”DMA jazz 2013 hylder udelukkende den smalleste og allersnævreste del af musikken, og er fuldstændig ude af trit med hovedstrømmen”, har trommeslageren Morten Lund udtalt på DMA-jurymedlem Niels Overgaards blog. Samme sted siger Montmartres kunstneriske leder Christian Brorsen at ”hvis DMA ikke repræsenterer hovedstrømmen i jazzen, så er den uden betydning og bør ændres eller nedlægges.”

Er kategorierne Særudgivelse og Nye danske jazznavn ikke besynderligt upræcise? For eksempel kunne man i stedet have Årets jazzinstrumentalist, når man har Årets jazzvokalist.

I flere pressemeddelelser hedder det at ”Danish Music Awards Jazz er den årlige prisfest, der hylder den danske jazzpladebranche og sætter fokus på det forgangne års danske jazz udgivelser.” Så må det undre at to så betydelige danske selskaber som Calibrated og Stunt ikke har en eneste udgivelse nomineret.